18.02.14

Як розвалити систему освіти: диверсійна програма

Сандаков Д.Б.
Думки про те, що держава може бути зацікавленою у диверсіях щодо системи освіти не є новою. Про це ми неодноразового обговорювали на тренінгах "Чи потрібні в Україні інноваційні педагогічні ідеї щодо розвитку, наприклад, критичного мислення в учнів?"
Державні "агенти" з розвалу системи освіти відверто заявляють:
« ...Потрібно стримувати освіту, якщо ми хочемо стабільності. Якщо ми розкручуємо освіту, то самі себе прирікаємо на знищення».  Володимир Жириновський.

Проте, в «теорію змови» повірити завжди важче, ніж в просту людську дурість. У даній статті автор пропонує перевірити правдоподібність гіпотези цілеспрямованого направленого зниження якості освіти методом, який описували брати Стругацькі.


Лірично-методологічний вступ

Колись мене глибоко зворушила книга братів Стругацьких "Хвилі гасять вітер". В книзі описувалась Земля майбутнього. Існувала така професія - прогрессор . Прогресори впроваджувалися в інші менш розвинуті, ніж Земля цивілізації і поволі спонукали суспільство до прогресу в потрібному напрямку. Якось одного з прогресорів осяяла  думка: а раптом на Землі теж діють приховані прогресори більш високорозвинених цивілізацій? Треба їх виявити! 
Автор ідеї запропонував методику з трьох кроків по виявленню інопланетних прогресорів.
По-перше, допустимо, що вони дійсно існують. 
По-друге, знаючи їхні цілі, спробуємо спрогнозувати, що вони повинні робити.
По-третє, будемо шукати збіги між нашим прогнозом і реальними подіями на Землі. 
А далі в книзі описується історія застосування цієї методики, завдяки якій група замаскованих прогресорів була розкрита і знешкоджена.

Пропоную скористатися методологією Стругацьких стосовно системи освіти. Припустимо, що на пострадянському просторі діє банда регресорів, завдання яких - розвалити сформовану при СРСР систему освіти. Подумаємо, що для цього потрібно зробити і будемо шукати збіги в реальному житті. В даному випадку я буду в ролі гіпотетичного регресора та розроблю короткий диверсійний план - програму розвалу системи освіти. А Ви, шановні читачі, самі шукайте збіги в реальному житті й робіть висновки.

Отже, моя програма руйнування системи освіти має 7 пунктів.



1 . Зниження творчої мотивації педагогів


Загальна ідея. Як вчив товариш Сталін, «кадри вирішують все». В освіті загалом працюють самовмотивовані особистості, які роблять свою справу добре не за зарплату і не зі страху покарання, а тому що їм це цікаво й тому, що вони вважають, що це важливо і потрібно. Як знизити робочу і творчу мотивацію цих людей? Їх потрібно принизити. Принизити так, щоб виникла шалена образа на систему, якій вони служать. Загострене відчуття справедливості, зазвичай притаманне самовмотивованим людям, в даному випадку зробить свою чорну справу - вони не зможуть більше служити системі, яка їх безпідставно принизила .

Конкретні дії.  Показником соціального статусу людини в суспільстві та індикатором міри оцінки суспільством цінності праці і заслуг людини є її зарплата (дохід). Потрібно, щоб їх зарплата була на рівні вантажників, касирів й прибиральниць. 
По-перше, це знизить статус педагога в очах суспільства. 
По-друге, це принизить педагогів посіє образу на систему. При цьому дуже важливо довести ситуацію саме до абсурду - щоб професори отримували менше прибиральниці. Подібна ірраціональна ситуація вводить розум людини в стан афекту. Додатково у закладах слід створювати ірраціональні й принизливі дефіцити: папір, туалетний папір, підручники, порошок для принтерів, самих принтерів тощо. Чемний лицар не служить пану - ідіоту , а професор, який себе поважає не зможе з повною віддачею служити закладу- придурку.

2 . Підрив авторитету педагогів


Загальна ідея. Реалізуючи пункт 1, ми вбиваємо відразу кількох зайців. Оскільки дохід є показником соціального статусу людини, учні в основній масі будуть презирливо ставитися до вчителів-злиднів, вважаючи їх лохами і невдахами. При такому ставленні процес передачі знань набуває ефективності близьким до нульового.

Конкретні дії. Дивись пункт 1.

3. Бюрократизація навчального процесу


Загальна ідея . Військова мудрість говорить: щоб солдат не мав часу на погані думки, голова його повинна бути постійно зайнята; байдуже чим, головне - зайнята. Щоб в голові педагогів не потрапляли гарні і розумні думки, вони теж мають бути постійно зайняті якою-небудь порожньою й тупою роботою. Оскільки фарбувати траву в серед викладачів не прийнято, потрібно знайти аналог «фарбування трави» для професури.

Конкретні дії. Аналогом «фарбування трави» може бути заповнення незліченних і нікому не потрібних паперів й звітів. Щороку слід міняти форми основних документів, щоб всю документацію треба було переробляти заново. Але педагоги (особливо радянського гатунку) - люди край настирні, вперті й стійкі. Навіть у безглуздій справі вони запросто можуть знайти творчу складову. Щоб виключити цю можливість необхідно ще в документообіг ввести елемент авральності: близько 30 % всіх паперів слід вимагати здати терміново сьогодні - на завтра  або сьогодні - на вчора.

4. Лібералізація навчального процесу


Загальна ідея. Навчання людини в більшості випадків викликає опір. Тому насильство є невід'ємним елементом будь-якого ефективного навчального процесу. Відсутність насильства різко знижує ефективність навчання. Давайте згадаємо старі фільми з Брюсом Лі і Ван Даммом  - навчання в «Білому лотосі»  чи з кінофільму «Убити Білла 2». Пам'ятаєте, як там вчителі навчали своїх учнів? Для зниження якості освіти необхідно максимально лібералізувати навчальний процес. Людина - істота лінива, тому учень, який вирвався з-під контролю школи та батьків і не потрапив в іншу систему контролю, вчитись не буде.

Конкретні дії. Вільне (нехай не de jure, але de facto) відвідування лекцій, вибір студентами педагогів, необмежену кількість перездач іспитів і заліків, мінімальне відрахування (в ідеалі - взагалі позбутися явища відрахування ) студентів. Побільше капусників, КВНів, конкурсів краси тошо.

5 . Руйнування інтелектуальної атмосфери

Загальна ідея. Головне в навчальному закладі - це створення освітнього середовища. Західні ВНЗ полюють за нобелівськими лауреатами й відомим вченими і готові платити їм бакси просто за факт присутності. Чому вчені люблять їздити на конференції і симпозіуми (на яких, по правді, більше «тусуються», ніж обговорюють наукові проблеми)? Та тому, що вони там стають розумнішими! Сотня світлих голів в одному місці створює унікальне «розумне середовище»;  в ньому в декого відбуваються моменти "просвітління", народжують чудові ідеї. Однак це інтелектуальне середовище легко руйнується під дією низькорівневої вібрації. Досить ввести в це поле десяток ідіотів і пиши «пропало» - поля більше немає. Якщо ідіотів буде більше, то вони вже починають створювати своє поле ідіотства, в якому люди дурніють .

Конкретні дії. Необхідно усунути перепони, що перешкоджають прийому до ВНЗ ідіотів, безкультурних  агресивних особистостей. Для цього необхідно:
  • позбавити педагогів ВУЗів права відбирати студентів самостійно;
  • зробити прийом до ВНЗ безособовим (елементарний фейс-контроль легко виявляє вищезгадані патологічні типи);
  • знизити поріг надходження до рівня двієчника (для цього треба збільшити набір студентів).
Щоб підвищення кількості учнів не потребувало додаткових бюджетних коштів, робимо наступне: надлишки студентів повинні самі оплачувати своє навчання, кількість викладачів не збільшувати, збільшити навантаження кожному педагогу (це допоможе реалізації пунктів 1 і 3 програми). Збільшення кількості студентів на одного педагога вигідне ще й тому, що знеособлює навчальний процес, перетворюючи його в потогінний конвеєр.

6. Підбір керівних кадрів


Загальна ідея. На вищі керівні посади в системі освіти необхідно розставити людей, які не відповідають цим посадам. При правильному підборі та розстановці кадрів швидкий розвал системи гарантований.

Конкретні дії. Кого слід призначати на вищі керівні посади в системі освіти? 
По-перше, людей, які не користуються авторитетом і повагою в середовищі своїх колег. 
По-друге, «міцних господарників», але не мислителів, які в змозі сформувати цілісне уявлення про складні системи. 
По-третє, людей сірих, які не мають талантів і досягнень; в цьому випадку вони будуть розуміти, що цілком і повністю зобов'язані своєму покровителю та будуть ідеально коритися й зберігати таємницю.

Для дестабілізації системи освіти особливо цінними є такі психологічні типи: тупі, амбітні, гіперактивні, агресивні, боягузливі  угодівці, жадібні.

7. Маскування


Загальна ідея. Щоб програма руйнування освіти не зустріла опір громадськості, її необхідно замаскувати. Брехати треба по-крупному. Соціальна психологія стверджує: чим жахливіше обман - тим легше в нього повірять. Люди схильні думати, що їх можуть обдурити погані люди (вороги) тишком нишком і детально, але мало хто готовий повірити, що їх обманюють хороші люди (свої), нахабно і по-крупному.

Конкретні дії. По-перше, в ЗМІ необхідно створювати безперервний інформаційний шум про модернізацію, інновації, болонізацію тощо. Для цього можна успіхи окремих особистостей (перемоги на олімпіадах, конкурсах тощо) видавати за успіхи системи в цілому. По-друге, необхідно відволікати увагу громадськості на другорядні питання. Для цього періодично слід починати безглузді реформи: міняти 5 - бальну систему оцінок на 12 - або 20 - бальну, міняти вік початку навчання  то з 7 на 6 , то з 6 на 7; кількість років навчання то 12-річне навчання, то 11-річне; спочатку вводити, а потім скасовувати магістратуру, профільне навчання; пропонувати скорочувати або подовжувати (незадоволені в будь-якому випадку знайдуться) літні канікули тощо. Нехай у боротьбі проти другорядних нововведень активна частина педагогів утилізує і розпилює свою протестну енергію.

Зауваження до програми

Дана програма розрахована на 5-10 років. Після цього терміну починають діяти механізми позитивного зворотного зв'язку (коли випускники ВНЗ самі йдуть викладати в школи та ВНЗ, писати підручники тощо). Після цього деградація освітньої системи набуває безповоротного та самопідтримуючого характеру.

Ось і все. Нічого складного. Рекомендації ці й так виконуються з дивовижним завзяттям. Можна сказати - неземним .(В.К.)